MENU
PDF Opties

3. Corona/Covid-19

Algemeen

Het Coronavirus zet het leven wereldwijd op zijn kop. De crisis doet een groot beroep op de bewoners, bedrijven en instellingen in onze stad. Of het nu gaat om onze horeca ondernemers en middenstanders, of onze ouderen en grote bedrijven die in Purmerend gevestigd zijn; de crisis zorgt voor leed en (financiële) onzekerheid.

Na de periode van intelligente lockdown zijn de maatregelen om de crisis te beheersen versoepeld. Kinderen konden weer naar school, er was weer meer sociaal contact in de winkelstraten en de terrassen waren weer gevuld. Deze versoepelingen hebben verlichting gebracht. Tegelijk is in augustus en september opnieuw een toename van het aantal besmettingen geconstateerd en heeft het kabinet inmiddels de Coronamaatregelen aangescherpt met het doel een gehele lockdown te voorkomen. De gevolgen van deze aanscherping voor gemeenten zal de komende maanden moeten blijken.

In de aanpak van de Coronacrisis hebben gemeenten, als lokale overheid dicht bij burgers, bedrijven en instellingen, een belangrijke rol. Denk aan de uitvoering van de TOZO, handhaving, inrichting van de openbare ruimte om drukte te voorkomen, et cetera. De afgelopen maanden hebben we de gemeenteraad frequent meegenomen in de keuzes die wij voor de stad hebben gemaakt. Deze keuzes hebben steeds tot doel gehad om de gevolgen van de crisis zo veel mogelijk te beperken, perspectief te bieden en herstel te bevorderen.

Deze tweede tussenrapportage omvat de financiële effecten voor 2020 inzake de verwachting van de (lagere) inkomsten en (hogere) uitgaven, maar ook financiële meevallers die het gevolg zijn van de landelijke maatregelen (de crisis en het ontstaan van de anderhalvemeter samenleving) en de breed gedragen stimuleringsmaatregelen door het college. Daarnaast wordt een beeld geschetst van de compensatiemaatregelen vanuit het Rijk en de Provincie. Bij de jaarrekening 2020 zal een definitief financieel beeld worden geschetst van de Corona gerelateerde onderwerpen. De verwerking van deze maatregelen in het jaar 2020 zijn nodig om door de Coronafase te komen is incidenteel en vanwege het uitzonderlijke karakter verwerkt via de algemene reserve. Dit geldt ook voor de compensatiemaatregelen vanuit het Rijk en de Provincie.

Bij de eerste tussenrapportage is een aanname gedaan dat de kosten van de Veiligheidsregio en de GGD zouden stijgen met 5% (€ 350.000). Op 31 augustus j.l. heeft het kabinet het aanvullende compensatiepakket Coronacrisis medeoverheden gepresenteerd. Een onderdeel hiervan is dat het Rijk de extra kosten van de Veiligheidsregio’s en GGD’s rechtstreeks (via een specifieke uitkering) compenseert op basis van de realisatie. Dit houdt dus in dat de aanname kan vervallen. Ook was de verwachting in april 2020 een terugloop zou zijn van het aantal Wabo-aanvragen door Corona. Om die reden is een lagere opbrengst Wabo-leges gemeld (€ 400.000). Al snel bleek dat de Corona nauwelijks effect heeft (gehad) op de bouwactiviteiten. Sterker, er werden meer vergunningen verleend dan verwacht. Dit geeft aan dat de effecten van de Corona moeilijk in te schatten zijn. Om die reden zijn de Corona gevolgen niet verwerkt als een structurele aanpassing van de begroting.

Effecten en compensatie Coronacrisis

a. Stimuleringsmaatregelen vanuit het college

Het college heeft een aantal stimuleringsmaatregelen genomen om de crisis draaglijker te maken. Door het college zijn onderstaande (financiële) maatregelen getroffen om gedupeerden (inwoners, ondernemers en instellingen) van de Coronacrisis tijdig te helpen en de kwaliteit van de voorzieningen te behouden en op niveau te houden. Hierover bent u door het college in de tussentijdse Corona actualiteitoverzichten geïnformeerd. Op de programma's/beleidsvelden in hoofdstuk 4 vindt u een nadere toelichting van deze maatregelen.

Programma/stimuleringsmaatregelen college

Turap I

Turap II

Totaal

Lasten/baten

Periode

Programma 1 Publiekdiensten:

- Kwijtschelding/terugbetaling leges evenementen

-

1.200

1.200

lagere baten

juli - augustus

- Niet doorgaan leges huwelijken

-

16.300

16.300

lagere baten

maart - december

- Het uitstellen van aanmaningen en dwangbevelen in het geval van achterstallige betalingen van gemeentelijke heffingen en belastingen

100.000

-

100.000

lagere baten

maart - juni

Programma 2 Samenleving:

- Kwijtschelding huur/servicekosten pachter horeca theater café Purmaryn

-

46.972

46.972

lagere baten

april - december

- Kwijtschelding huur horecapachters (sporthallen de Beuk en de Vaart en het Leeghwaterbad)

-

21.446

21.446

lagere baten

april-juni

- Kwijtschelding huur zwembad horeca

-

19.091

19.091

lagere baten

april-juni

- Steunpakket kunst en cultuur diverse subsidies

-

385.180

385.180

hogere lasten

maart - december

- Steunpakket kunst en cultuur kaartverkoop Purmaryn

-

510.178

510.178

lagere baten

maart - december

- Steunpakket kunst en cultuur dekking uit subsidies Luilak/Reuring

-

-143.050

-143.050

lagere lasten

maart - december

- Vergoeden eigen bijdrage van ouders die gebruik maken van de gemeentelijke regelingen: peuteraanbod, SMI en Voorschoolse Educatie

-

8.000

8.000

hogere lasten

maart - april

- Kwijtschelding huur sportverenigingen

100.000

150.000

250.000

lagere baten

maart - juni

Programma 7: Ruimtelijke ordening:

- Aanpassing ventilatie Van Ijsendijkstraat 403 tbv Creatief Centrum, Violenstraat 6, Ouderencentrum en Geulenstraat 62, Muziekschool

-

90.000

90.000

hogere lasten

maart - juni

- Huurderving Spinnekop/stichting H20

-

17.000

17.000

lagere baten

50% voor 2020

Programma 9: Economie

-

- Niet (of gedeeltelijk) in rekening brengen marktgelden

23.730

22.000

45.730

lagere baten

april - december

- Geen doorgang Purmerend onder Stoom

-90.000

-

-90.000

lagere lasten

2020 (naar 2025)

- Verpachting kermis 2021 (niet doorgaan voorjaarskermis)

130.000

-

130.000

lagere baten

Mei 2020

- Verpachting kermis 2021 (niet doorgaan voorjaarskermis)

-56.227

-

-56.227

lagere lasten

Mei 2020

Overzicht algemene dekkingsmiddelen:

-

- Vermindering bedrag reclamebelasting

-

32.000

32.000

lagere baten

maart - mei

- Geen precario heffen bij de ondernemers in de horeca en retail

150.000

-

150.000

lagere baten

maart - augustus

- Voorlopig effect nadeel toeristenbelasting

50.000

-

50.000

lagere baten

maart - december

Overzicht Overhead

- Voorziening thuiswerken

-

208.000

208.000

hogere lasten

maart - december

- Vorming - en opleidingsbudget

-

-200.000

-200.000

lagere lasten

maart - december

Totaal aan stimuleringsmaatregelen door het college

407.503

1.184.317

1.591.829

Reserves:

- Onttrekking algemene reserve (besluit 1511624)

-350.000

-

-350.000

hogere baten

maart - juni

Totaal stimuleringsmaatregelen college via financieel resultaat/begrotingssaldo (nadelig)

57.503

1.184.317

1.241.829

b. Overige effecten door landelijke maatregelen

Naast de stimuleringsmaatregelen door het college zijn er effecten die direct gerelateerd kunnen worden aan de landelijke maatregelen vanwege de Coronacrisis en de anderhalvemeter samenleving. Hierbij kan worden gedacht aan versobering van uitvaarten en aan de vermindering van de parkeeropbrengsten. Het huidige verwachte financiële beeld van de grotere ontwikkelingen is in onderstaande tabel weergegeven. De lagere parkeeropbrengst door de Coronacrisis is lastig exact te bepalen aangezien hier ook mogelijk ingroeieffecten van de nieuwe parkeermaatregelen een rol spelen. Gelet op het feit dat het Coronavirus nog steeds aanwezig is, is nog niet duidelijk wat het effect is op de realisatie voor geheel 2020.

Programma/overige effecten landelijke maatregelen

Turap I

Turap II

Totaal

Lasten/baten

Periode

Programma 1 Publiekdiensten

- Extra inhuur drukte balie KCC/Burgerzaken

-

89.389

89.389

hogere lasten

mart - december

Programma 2 Samenleving:

- Eigen bijdrage Wmo

-

180.000

180.000

lagere baten

maart - april

- Uitvoering TOZO-regeling

-

10.046.999

10.046.999

hogere lasten

maart-oktober

- Omzetderving zwembad

-

600.000

600.000

lagere baten

maart-december

- Minimabeleid en bijzondere bijstand

-

-270.000

-270.000

lagere lasten

maart-december

- Omzetderving Werkom

-

250.000

250.000

lagere baten

maart - december

Programma 4 Milieu:

- Afvalinzameling, toezicht, stortkosten en balie

-

345.687

345.687

hogere lasten

maart- augustus

Programma 5: Bereikbaarheid:

- Parkeergelden, incl. boetes

-

1.450.000

1.450.000

lagere baten

maart - december

Programma 6 Openbare ruimte:

- Lijkbezorging, versobering uitvaart

-

66.128

66.128

lagere baten

maart - december

Programma 8: Veiligheid:

- Extra uren handhaving openbare ruimte

-

29.323

29.323

hogere lasten

maart - december

- Crisisorganisatie veiligheidsregio

-

65.000

65.000

hogere lasten

maart-december

- Extra materiaalkosten (afzethekken teststraat en huur containers)

-

16.554

16.554

hogere lssten

maart - december

Programma 10: Bestuur en concern

- Extra inhuur TOZO bezwaar/beroepsschriften

-

40.000

40.000

hogere lasten

maart - december

Overzicht Overhead:

- Overige kosten bedrijfsvoering (apparaatskosten/productiviteit/facilitair)

-

123.000

123.000

hogere lasten

maart - december

- Dekking Beemster bedrijfsvoering (apparaatskosten/productiviteit/facilitair)

-

-27.900

-27.900

hogere baten

maart-december

Totaal overige effecten landelijke maatregelen (financieel resultaat/begrotingssaldo) nadelig

-

13.004.180

13.004.180

c. Compensatie Corona vanuit het Rijk en de Provincie

Het kabinet heeft een eerste en tweede tranche van € 1,5 miljard voor compensatie van de gevolgen van de Coronacrisis beschikbaar gesteld. Deze compensatie is voor 2020 en deels 2021 (opschalingskorting). De verdeling van het compensatiepakket vanuit de septembercirculaire 2020 geschiedt via reguliere maatstaven en via de integratie- en decentralisatie uitkeringen. Het zijn allemaal éénmalige bedragen. In het hoofdstuk 5 Overzichten (onderdeel algemene dekkingsmiddelen) vindt u in de tabel per onderwerp en programma de compensatie voor Purmerend. Voor Purmerend bedraagt de (voorlopige) compensatie van deze twee tranches € 3.216.711.

Verder zijn er voor de culturele sector in Purmerend steunverzoeken ingediend bij de Provincie en het Rijk. Dit betreft steun voor gesubsidieerde culturele instellingen vanuit het matchingprincipe met de Provincie voor een bijdrage vanuit het Provinciaal noodfonds, het pop- en cultuurpodium P3 met een Rijksbijdrage vanuit het Fonds podiumkunsten en RTV Purmerend met een Rijksbijdrage vanuit het landelijke Stimuleringsfonds voor de journalistiek.

Het kabinet wil in de Coronacrisis banen en inkomens van mensen beschermen. Daarom is een economisch noodpakket aangekondigd. Eén van de maatregelen is de TOZO. Deze regeling ondersteunt zelfstandig ondernemers zodat zij een betere kans hebben om hun bedrijf voort te zetten. Het kabinet verlengt de TOZO met negen maanden tot 1 juli 2021. Het Rijk heeft intussen een voorschot van ruim € 10 miljoen verstrekt voor TOZO 1 en 2 als specifieke uitkering. Op dit moment veronderstellen wij een budgettair neutrale afwikkeling.

Samengevat is de (voorlopige) compensatie als volgt:

Compensatie (in €)

Bedrag

a. via het Rijk

- Gemeentefonds (septembercirculaire 2020)

3.216.711

- Voorschot Rijk TOZO-regeling

10.042.629

b. via de Provincie

- Provinciaal noodfonds (onderdeel steunpakket kunst en cultuur)

469.089

Totaal (voorlopig) gecompenseerd Rijk/Provincie

13.728.429

Samenvatting Effecten en compensatie Coronacrisis

Programma

Coronamaatregelen

Coronaeffecten

Bruto-effect

Compensatie

Netto-effect

Turap I

Turap II

Turap II

01. Publiekdiensten

100.000

17.500

89.389

206.889

115.603

-91.286

02. Samenleving

100.000

997.817

10.806.999

11.904.816

12.556.134

651.318

04. Milieu

-

-

345.687

345.687

-

-345.687

05. Bereikbaarheid

-

-

1.450.000

1.450.000

436.000

-1.014.000

06. Beheer openbare ruimte

-

-

66.128

66.128

-

-66.128

07. Ruimtelijke ordening

-

107.000

-

107.000

-

-107.000

08. Veiligheid

-

-

110.877

110.877

215.059

104.182

09. Economie

7.503

22.000

-

29.503

-

-29.503

10. Bestuur en concern

-

-

40.000

40.000

-

-40.000

Overhead

-

8.000

95.100

103.100

-

-103.100

Algemene dekkingsmiddelen

200.000

32.000

-

232.000

405.634

173.634

Totaal financieel effect

407.503

1.184.317

13.004.180

14.596.000

13.728.429

-867.571

Hieruit blijkt dat door (per saldo) hogere kosten en lagere inkomsten in de gemeentelijke begroting naar verwachting een nadeel van ruim € 14,6 miljoen optreedt. Deze nadelen kunnen gedeeltelijk worden opgevangen vanuit de compensatie vanuit het Rijk en de Provincie voor bijna € 13,7 miljoen. Dit resulteert voor 2020 in een tekort van bijna € 0,9 miljoen. Dit incidentele tekort voor 2020 komt ten laste van de algemene reserve. In deze Turap word een bedrag van € 460.068 ten laste van het financieel resultaat gebracht. Eerder is reeds € 350.000 (begrotingswijziging voorjaar 2020) en € 57.503 (eerste tussenrapportage) ten laste van het financieel resultaat gebracht.

De bovenstaande cijfers geven weer hoe ons college nu inschat dat het rekeningresultaat als gevolg van de Coronacrisis beïnvloed gaat worden. Bij deze inschatting spelen ook onzekerheden. Wij weten bijvoorbeeld nog niet in welke mate heffingen, retributies en huren waarvoor uitstel van betaling is verleend uiteindelijk oninbaar zullen blijken te zijn. Ook zijn de effecten van de Coronacrisis op de gemeentelijke zorgtaken, afvalinzameling, parkeergelden, aanpassing ventilaties scholen en bedrijfsvoering (o.a. digitalisering, besparing werkgeversuitgaven, uitgaven overhead) voor de rest van 2020 nog niet bekend. Vanuit het Rijk komt er nog een aanvullende geldstroom, waarmee de verwachting is dat bovenstaand tekort van € 0,9 miljoen wordt gedicht. De verwachting is dat deze compensatie in de komende decembercirculaire kenbaar wordt gemaakt. Wij wachten deze circulaire af en nemen niet op voorhand een bedrag op.