MENU
PDF Opties

2. Samenvatting en financieel resultaat

Samenvatting

Onderstaande tabel geeft gesaldeerd het totaal overzicht van de 2e Tussenrapportage bijstellingen verdeeld naar categorieën (bedragen x € 1.000). Dit zijn ook de categorieën die in de afzonderlijke hoofdstukken worden toegelicht. In de afzonderlijke hoofdstukken wordt het onderscheid naar baten/lasten getoond en toegelicht.

Bijgestelde begroting

na Turap I

Mutaties

2e Turap

Bijgestelde begroting

De programma's:

01. Publiekdiensten

-2.759

160

-2.599

02. Samenleving

-102.939

-3.946

-106.885

03. Wonen

-224

-

-224

04. Milieu

779

87

866

05. Bereikbaarheid

-138

-1.491

-1.630

06. Openbare ruimte

-16.035

712

-15.323

07. Ruimtelijke ordening

-827

-919

-1.746

08. Veiligheid

-7.763

-93

-7.855

09. Economie

-944

110

-835

10. Bestuur en concern

-4.905

-50

-4.955

Subtotaal programma's

-135.755

-5.431

-141.186

Financiele overzichten:

Algemene dekkingsmiddelen

156.482

5.519

162.002

Overhead, Vpb en onvoorzien

-21.683

-102

-21.786

Subtotaal financiele overzichten

134.799

5.417

140.216

Resultaatbestemming en reservemutaties:

Egalisatie- en bestemmingsreserves

-918

-235

-1.153

Algemene reserve

4.962

60

5.022

Subtotaal reserves

4.044

-175

3.868

Totaal financieel resultaat Turap II 2020

3.087

-189

2.898

In de eerste tussenrapportage werd een verbeterd begrotingsbeeld zichtbaar door met name rente en vrijval van kapitaallasten (€ 1,6 miljoen) en een voordelig gemeentefonds (€ 1,7 miljoen). Het rekeningssaldo steeg daardoor naar € 3.087.000 voordelig. In deze tweede tussenrapportage wijzigt dit positieve beeld beperkt: het resultaat daalt met afgerond € 189.000 naar € 2.898.000. Wel zijn enkele forse mutaties opgenomen. De belangrijkste worden hieronder opgesomd:

  • In de tussenrapportage wordt € 14,6 miljoen Corona effecten verwerkt in de begroting, waarvan € 10 miljoen TOZO regeling. Vooralsnog rekenen we met een nadeel voor geheel 2020 op Corona van circa € 0,9 miljoen vooral veroorzaakt door het verschil tussen het nadeel parkeren en de daarvoor ontvangen compensatie;
  • Het budget voor Jeugdhulp wordt met € 2,4 miljoen bijgeraamd. U bent hierover geïnformeerd bij raadsbrief;
  • Binnen de WMO zijn grote schommelingen zichtbaar met overschrijdingen op huishoudelijke hulp en individuele begeleiding en onderschrijdingen op de beschermde woonvormen (per saldo € 543.000 nadelig). Binnen programma 2 kan dit nadeel worden opgevangen door voordelen op het onderdeel Werk en Inkomen (per saldo € 565.000 voordelig);
  • De septembercirculaire pakt € 1,4 miljoen voordelig uit voor de gemeente. U heeft hiervoor een informatiebrief ontvangen;
  • Doorschuivingen van werkzaamheden naar 2021 ev. zorgt voor een plus van € 1,4 miljoen.

Voor 2020 was een onttrekking aan de algemene reserve van € 5 miljoen geraamd. Dit wordt thans € 2,9 miljoen lager. In het huidig beeld is er derhalve in 2020 wel een negatief resultaat op baten en lasten.

Het nadeel op Jeugd en mogelijk ook het geheel van WMO en Werk en Inkomen heeft structurele consequenties. Zoals eerder aangegeven worden de onzekerheden van de begroting 2021 (Corona, sociaal domein, herijking gemeentefonds) in gezamenlijkheid uitgewerkt en van een maatregelenpakket voorzien. Dit om te voorkomen dat u telkens met losse effecten wordt geconfronteerd zonder oplossing. De verwachting is dit in het vroege voorjaar van 2021 aan u aan te bieden.

Financieel resultaat

Onderstaande tabel geeft aan uit welke onderdelen het financieel resultaat voor 2020 is samengesteld (bedragen x € 1.000 en een + = voordelig en een - = nadelig). Een nadere toelichting op deze (en alle overige) afwijkingen is te vinden in hoofdstuk 4 bij de financiële afwijking per programma.

Saldo primitieve begroting 2020 (besluit 1487925)

946

Bijstelling begroting 2020 (besluit 1511624)

-58

Bijstelling begroting 2020 (besluit 1527646)

2.199

Saldo na bijstelling begroting 2020 na 1e tussenrapportage 2020

3.087

Voorgestelde bijstellingen 2e Tussenrapportage 2020:

Programma

Hogere opbrengsten Wabo leges

01. Publiekdiensten

360

Vaststelling definitieve beschikking 2019 BUIG gelden

02. Samenleving

259

Onderhoudskosten sportaccommodatie de Beuk

02. Samenleving

-150

Actualisatie jeugdbudget (bovenregionale contractering: SPIC’s)

02. Samenleving

-2.385

Actualisatie budgetten Maatschappelijke ondersteuning (o.a. PGB's, HbH, Wmo voorzieningen, begeleiding, dagbesteding en beschermd wonen)

02. Samenleving

-543

Actualisatie budgetten Werk en inkomen (o.a. SW-geindiceerden en trajecten)

02. Samenleving

565

Verschuiving projecten openbare ruimte (Overwhere zuid en Wheermolen Oost)

06. Beheer openbare ruimte

942

Actualisatie begraafrechten en gronddepot

06. Beheer openbare ruimte

-168

Doorschuiven en niet realiseren verkooptaakstelling vastgoed en gronden

07. Ruimtelijke ordening

-595

Voordeel eigendomsoverdracht P3 (langere afschrijvingstermijn en lagere rente lasten)

07. Ruimtelijke ordening

150

Extra storting pensioen (ex)wethouders

10. Bestuur en concern

-385

Verschuiving fusiebudget

10. Bestuur en concern

375

Coronamaatregelen: via de programma's/beleidsvelden

Diverse programma's

-4.146

Coronamaatregelen: Rijks- en Provinciecompensatie

Algemene dekkingsmiddelen

3.686

Uitwerking septembercirculaire Gemeentefonds

Algemene dekkingsmiddelen

1.414

Vrijval nog te bestemmen middelen (materiele uitgaven)

Algemene dekkingsmiddelen

624

Diverse afwijkingen kleiner dan € 100.000

Diverse programma's

-192

Totaal voorgestelde bijstellingen 1e Tussenrapportage 2020:

-189

Prognose rekeningsaldo 2020

2.898

Overige begrotingsaspecten tussenrapportage

Kredieten 2020

Conform de financiële verordening artikel 5 lid 3 hoeft het college voor overschrijdingen van de investeringskredieten kleiner dan 3% geen kredietverhoging ter besluitvorming aan de gemeenteraad voor te leggen. Bij een overschrijding van 3% en/of een materiële overschrijding van groter dan € 100.000 moet een aanvullende kredietaanvraag aan de raad ter goedkeuring worden voorgelegd. Van het volgende krediet dat wordt overschreden wordt instemming gevraagd op:

  • verhogen van het krediet voor de vervanging van ICT middelen met € 102.000. Vanwege Covid-19 zijn vervroegd (i.p.v. in 2021) zogenaamde Mobiele Thin Clients aangeschaft om thuiswerken mogelijk te maken.

Voorts wordt u gevraagd om twee nieuwe kredieten in 2020 beschikbaar te stellen. Dit betreft de kredieten:

  1. Een krediet van € 70.000 beschikbaar te stellen voor het plaatsen van valbeveiliging op het dak van het gemeentehuis (dit is nodig om te voldoen aan wet- en regelgeving voor veilig werken);
  2. Een krediet van € 34.000 beschikbaar te stellen voor de vervanging van een bestaande tractor op de begraafplaats.

Het is niet gebruikelijk om via de tussenrapportage kredieten aan te vragen die niet in de begroting staan. De financiële verordening verbiedt dit niet, als er nog maar geen verplichtingen zijn aangegaan. Dat is niet het geval. Omdat het om een vervanging en een onvermijdelijke uitgave gaat, is ons inzien s een separaat raadsvoorstel niet nodig.

Overheveling programmabudget en resterende bestedingen reserves

In de uitvoeringsplanning blijkt dat een aantal activiteiten niet is uitgevoerd. Naast de reguliere exploitatiebudgetten geldt dit ook voor uitgaven die ten laste van de reserves zijn geraamd. Hiervoor wordt in het raadsbesluit expliciet instemming gevraagd om deze budgetten over te hevelen naar volgende begrotingsja(a)ren. Voorstellen voor budgetoverheveling zijn getoetst aan de volgende criteria:

  • beleidsinhoudelijke noodzaak;
  • inbedding in de werkplanning/jaarplan van het nieuwe ja(a)ren;
  • effect op de voortgang/uitvoering van de reguliere werkzaamheden/activiteiten;
  • de overheveling heeft betrekking op incidentele budgetten.

In hoofdstuk 4 bij de programma's en in hoofdstuk 5 bij het onderdeel resultaatbestemming en reservemutaties worden de overhevelingen van budgetten nader toegelicht.