Inleiding
In dit hoofdstuk wordt een totaaloverzicht gegeven van de mutaties op de programma's en beleidsvelden. Hierbij is de stand t/m de 1e tussenrapportage 2020, de bijstellingen uit de 2e tussenrapportage en de bijgestelde begroting 2020 weergegeven. Het kan voorkomen dat er op bepaalde programma's - en beleidsvelden niets wordt toegelicht omdat mutaties kleiner zijn dan € 100.000 of omdat het om reeds genomen raadsbesluiten gaat. Hieronder in de tabel de bijgestelde begroting met onder de tabel de toelichting per programma/beleidsveld met daarbij vermeld of dit effect structureel (S) en/of incidenteel (I) van aard is.
Programma's en beleidsvelden x 1.000 | Lasten na 1e Turap | Baten na 1e Turap | Totaal na 1e Turap | Lasten 2e Turap | Baten 2e Turap | Totaal 2e Turap | Totaal begroting lasten | Totaal begroting baten | Totaal begroting |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PGR01 Publieksdiensten | -5.915 | 3.156 | -2.759 | -103 | 263 | 160 | -6.018 | 3.419 | -2.599 |
BV021 Kunst en cultuur | -7.456 | 1.297 | -6.159 | -376 | -24 | -400 | -7.832 | 1.274 | -6.559 |
BV022 Sport en recreatie | -8.568 | 1.851 | -6.717 | -734 | -191 | -924 | -9.302 | 1.661 | -7.642 |
BV023 Wijkmanagement | -871 | - | -871 | -0 | - | -0 | -871 | - | -871 |
BV024 Jeugd | -25.589 | - | -25.589 | -2.500 | 116 | -2.385 | -28.089 | 116 | -27.973 |
BV025 Onderwijs | -10.892 | 2.622 | -8.270 | -602 | 474 | -128 | -11.494 | 3.096 | -8.398 |
BV026 Maatschappelijke ondersteuning | -39.585 | 1.490 | -38.094 | -913 | -156 | -1.069 | -40.498 | 1.335 | -39.163 |
BV027 Werk en inkomen | -40.941 | 23.701 | -17.240 | -10.170 | 11.130 | 960 | -51.111 | 34.831 | -16.280 |
PGR02 Samenleving | -133.900 | 30.961 | -102.939 | -15.297 | 11.351 | -3.946 | -149.197 | 42.312 | -106.885 |
PGR03 Wonen | -398 | 174 | -224 | - | - | - | -398 | 174 | -224 |
BV041 Milieu | -10.690 | 12.798 | 2.108 | -554 | 218 | -336 | -11.244 | 13.016 | 1.773 |
BV042 Duurzaamheid | -1.665 | 336 | -1.329 | 422 | - | 422 | -1.242 | 336 | -907 |
PGR04 Milieu | -12.355 | 13.134 | 779 | -131 | 218 | 87 | -12.486 | 13.352 | 866 |
PGR05 Bereikbaarheid | -3.733 | 3.595 | -138 | -41 | -1.450 | -1.491 | -3.774 | 2.145 | -1.630 |
PGR06 Beheer openbare ruimte | -24.645 | 8.609 | -16.035 | 899 | -187 | 712 | -23.746 | 8.423 | -15.323 |
PGR07 Ruimtelijke ordening | -26.707 | 25.881 | -827 | 46 | -965 | -919 | -26.662 | 24.916 | -1.746 |
PGR08 Veiligheid | -7.764 | 1 | -7.763 | -93 | - | -93 | -7.856 | 1 | -7.855 |
PGR09 Economie | -1.380 | 436 | -944 | 132 | -22 | 110 | -1.248 | 414 | -835 |
PGR10 Bestuur & concern | -10.053 | 5.148 | -4.905 | -50 | - | -50 | -10.103 | 5.148 | -4.955 |
Totaal programma's | -226.850 | 91.095 | -135.755 | -14.638 | 9.208 | -5.431 | -241.488 | 100.302 | -141.186 |
Extra inhuur i.v.m. Corona -€ 89.000 (I)
Door Corona is de drukte aan de balie en het KCC toegenomen. Om deze drukte het hoofd te kunnen bieden is extra inhuur gepleegd in 2020.
BAG Beheer -€ 80.000 (S)
In de begroting 2020 zijn per abuis de inkomsten Bag beheer voor regiogemeenten structureel opgehoogd naar € 195.000. Dit was gebaseerd op de hoge inkomsten van 2019, maar deze waren deels incidenteel van karakter, omdat met name voor Beemster het project kwaliteitsverbetering BAG/WOZ administratie heeft geleid tot hoge aantallen BAG mutaties. Ook de andere regiogemeenten hadden opvallend hogere aantallen mutaties. Het project is nu afgerond en de inkomsten zijn al gevolg hiervan gedaald naar het normale niveau van € 112.000. Daarom wordt voorgesteld om het budget voor 2020 af te ramen met het verschil, zijnde € 80.000.
Hogere legesinkomsten WABO € 360.000 (I)
Er worden hogere legesinkomsten voor de WABO-vergunningen gerealiseerd van € 360.000 als gevolg van het aantal ingediende grote projecten. Dat is meer dan begroot.
Beleidsveld kunst en culuur
Steunpakket Corona -€ 275.000 (I)
De afgelopen maanden heeft de gemeente samen met het culturele veld geïnventariseerd wat de financiële schade als gevolg van Corona is. Daarbij is onderzocht welk beroep de Purmerendse instellingen op de steunmaatregelen van het Rijk en de provincie kunnen doen. Een deel van het Purmerendse culturele veld komt niet in aanmerking voor steun vanuit de andere overheden en doet een beroep op de gemeente. Vanwege het belang en de maatschappelijke waarde van deze sector, wordt een steunpakket voor het culturele veld in Purmerend voorgesteld.
Net als veel sectoren is ook de culturele sector financieel hard getroffen door Corona en de bijbehorende Coronamaatregelen. Met inzet van middelen vanuit het Rijk en de provincie Noord-Holland, hebben wij een financieel pakket van ruim € 950.000 kunnen samenstellen, waarmee we de sector kunnen steunen. De dekking hiervan komt van het Rijk, het Provinciaal steunfonds, het beleidsveld Kunst & Cultuur en uit de extra bijdrage uit het gemeentefonds voor de compensatie van Coronaschade circa € 275.000 (1e tranche).
Beleidsveld sport en recreatie
Spurd -€ 150.000 (S)
Binnen de subsidie aan Spurd is een bedrag opgenomen voor toekomstige onderhoudskosten aan sportaccommodaties. Spurd vormt hiermee een voorziening voor deze toekomstige onderhoudskosten, zoals berekend in het Meerjaren Onderhouds Plan (MOP). In de begroting van de subsidie aan Spurd is de verhoging van deze voorzieningen voor sportaccommodatie De Beuk niet eerder meegenomen. De subsidie aan Spurd dient hiervoor met € 150.000 te worden verhoogd. Om die reden worden deze lasten als nadeel in deze Turap meegenomen.
Exploitatietekort Zwembad -€ 600.000 (I)
Vanwege Corona is het zwembad tijdelijk dicht geweest of heeft niet kunnen draaien op volledige capaciteit. Op basis van de huidige informatie is een inschatting gemaakt van dit nadelige effect. Dit bedraagt € 600.000 en bestaat uit de verwachte daling van de omzet bij het zwembad en de reeds ingezette bezuinigingen en compensaties. De uiteindelijke afrekening met Spurd zal afhankelijk zijn van de voorwaarden van overige regelingen, bijvoorbeeld de NOW-regeling, en de realisatie van de komende maanden.
Verlaging huuropbrengsten vanwege Corona -€ 190.000 (I)
Voor o.a. de sportverenigingen is door het Ministerie van VWS een steunpakket toegezegd voor de financiële schade door de Corona. De nadelige effecten zijn o.a. zichtbaar door inkomstendervingen uit horeca en pachtopbrengsten. Daarnaast heeft de gemeente kortingen verleend voor de huur van accommodaties. In de 1e Turap is in eerste instantie € 100.000 hiervoor geraamd. Nu de Coronacrisis aanhoudt zijn de negatieve gevolgen opgelopen met nog eens € 190.000. De kosten zullen bij het Ministerie van VWS in het kader van het steunpakket worden aangemeld.
Ventilatie zwembad
Vanwege het Coronavirus wordt in het Leeghwaterbad onderzoek gedaan naar de ventilatie. Verwacht wordt dat er aanpassingen noodzakelijk zijn om besmettingen tegen te gaan. Welke aanpassingen er nodig zijn en wat de kosten hiervan zijn, is nog niet bekend.
Beleidsveld jeugd
Stijging volume en kosten verblijf jeugdzorg -€ 2.385.000 (S)
In september hebben wij u middels een raadsbrief (1529691) geïnformeerd over de ontwikkelingen op het dossier Jeugd. Hierin constateerden wij dat – in lijn met landelijke ontwikkelingen - het budget voor jeugdzorg onder druk staat en verwachtten wij een tekort van tussen de € 2 en € 3 miljoen. Op basis van de huidige informatie komen wij momenteel uit op een verwacht tekort van € 2,4 miljoen.
Deze stijging wordt met name veroorzaakt door een tweetal ontwikkelingen. Enerzijds is sprake van een toename van instroom van kinderen in de jeugdzorg, terwijl de uitstroom hierbij achterblijft. Dit betekent dat het totaal aantal kinderen in zorg toeneemt. In 2020 zijn er gemiddeld 100 kinderen meer in zorg dan in 2019, een stijging van 10%.
Anderzijds zien we dat de kosten van de zorgvorm “Verblijf” sterk toenemen. Hoewel het aantal kinderen met deze indicatie redelijk stabiel is, nemen de kosten per kind fors toe.
Het is op dit moment niet duidelijk of het Rijk een gedeelte van deze stijgende, structurele, kosten voor haar rekening zal nemen. Mede om deze reden is nog onduidelijk in hoeverre het nu geconstateerde tekort structureel van aard is. Wij zullen daarom in het vroege voorjaar van 2021 de structurele doorwerking met uw raad bespreken.
Beleidsveld onderwijs
Overdracht gebundelde uitkering van W&I naar OAB -€ 120.000 (I)
Vanuit het budget voor sociaal medische indicatie (SMI) wordt € 120.000 overgeheveld vnauit het beleidsveld Werk en inkomen naar het onderwijs achterstanden beleid (OAB). Dit omdat de activiteiten die met deze middelen worden bekostigd beter passen bij dit beleidsveld.
Overheveling van het niet bestede bedrag OAB 2019 naar 2020 (-€ 474.000 lasten en € 474.000 baten) (I)
Bij de jaarrekening 2019 resteerde nog een subsidie bedrag van € 474.000. Van dit bedrag wordt in 2020 € 200.000 uitgegeven. Dit bedrag wordt in de begroting opgenomen en biedt dekking voor de werkzaamheden 2020. Het restant blijft beschikbaar voor de komende jaren.
Leerlingen vervoer
Sinds 1-1-2020 hebben we het nieuwe contract voor leerlingenvervoer. Binnen dit contract betalen we voor de werkelijk gemaakte ritten en beladen reistijd. De bedragen die in rekening worden gebracht blijken hoger dan begroot. We zien ondanks de tijdelijke sluiting van scholen in verband met Corona, dat de geregistreerde beladen reistijden langer zijn en dat er meer ritten gereden zijn dan in de oude overeenkomst met de vervoerders. Het budget dreigt nu met ruim € 200.000 overschreden te worden.
We zijn met de vervoerder in gesprek om inzicht te krijgen in de berekening en de rittenadministratie. De toelichting die we tot dusver hebben gekregen is onvoldoende en we zijn daarom daarnaast nu zelf de data aan het analyseren en controleren. De gesprekken met de vervoerder worden samen gedaan met gemeente Waterland en Landsmeer waarmee we de aanbesteding hebben gedaan. Zij ervaren dezelfde problematiek in de hoogte van de facturatie. Voor nu is nog niet bekend welke (financiële) gevolgen dit precies heeft.
Beleidsveld maatschappelijke ondersteuning
Toename WMO -€ 1.069.000 (S)
Het budget voor het onderdeel Maatschappelijke Ondersteuning moet op onderdelen bijgesteld worden. Er doen zich nadelen voor in de budgetten voor ‘hulp bij het huishouden’ (HBH), begeleiding en Wmo voorzieningen WRV (wonen, rolstoelen en vervoer). We zien op het beleidsveld dat de cliënten met een Pgb afnemen en dat er een verschuiving plaats vindt richting zorg in natura. De toename van volume zorgt voor druk op de diverse budgetten voor ‘zorg in natura’. Bij de budgetten voor de woonplek, maatschappelijke opvang en beschermd wonen doen voordelen zich voor. Het nadeel van € 1,07 miljoen wordt hieronder op hoofdlijnen toegelicht:
Beleidsveld werk en inkomen
Lagere kosten WSW € 300.000 (I)
De WSW populatie daalt. Het grootste deel van de daling is het gevolg van pensionering, een klein deel door overlijden of langdurige ziekte. De daling is iets hoger dan begroot, dit wordt met name veroorzaakt door de uitstroom van een aantal langdurig zieke medewerkers in 2019 (wat pas voorzien was in 2020). Verder heeft er een positieve eindafrekening over de WSW kosten 2019 van bijna € 94.000 plaatsgevonden. De verwachte lagere kosten voor 2020 zijn totaal ongeveer € 300.000.
BUIG-gelden € 259.000 (I)
Bij het opstellen van de begroting 2020 werd nog uitgegaan van een gunstig economisch klimaat en daarmee een lichte daling van het aantal uitkeringen. Door de Coronacrisis dient dit beeld te worden bijgesteld. Het aantal uitkeringen is met bijna 4% gestegen. Voor 2020 wordt een nadeel verwacht van € 590.000 in de lasten.
Hier staat tegenover dat de rijksbijdrage hoger uitvalt. De definitieve Rijksbijdrage voor de uitkeringen is onlangs (1 oktober) bekend gemaakt. Hierbij is rekening gehouden met de effecten van Covid-19, wat leidt tot een hogere bijdrage dan begroot. Dit levert een voordeel op van € 849.000.
Overige onderdelen Werk & Inkomen € 535.000 (I)
Eén van de effecten van Covid-19 is dat er minder beroep wordt gedaan op de bijzondere bijstand en de minimaregelingen. Er zijn bijvoorbeeld minder kosten voor sport- en schoolactiviteiten. En ook kon lange tijd niet gezwommen worden voor zwemdiploma A. Voor bijzondere bijstand levert dit een voordeel op van € 80.000. Voor de minimaregeling betekenen de lagere uitgaven een voordeel van € 190.000.
In 2014-2017 is voor de arbeidsmarkregio Zaanstreek/Waterland een Esf subsidie ontvangen voor het vergroten van de arbeidsinpassing. Hierbij kan gedacht worden re-integratietrajecten, scholing en training, loonkostensubsidie en werkbegeleiding voor jongeren onder de 28 jaar, voor ouderen boven de 50 jaar en voor mensen die korter dan 6 maanden bijstand ontvingen. In 2020 heeft hiervan de afrekening plaatsgevonden. Dit levert een incidenteel voordeel op van circa € 265.000 in 2020.
Tozo (Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers) € 0 (I)
Het kabinet heeft een aantal maatregelen genomen om ondernemers te ondersteunen tijdens de Coronacrisis. De ”Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers” (Tozo) is één van die maatregelen. Het kan hierbij gaan om bijstand in de kosten van levensonderhoud en/of bijstand voor bedrijfskrediet. Halte Werk, voert voor de gemeente Purmerend deze werkzaamheden uit.
Op basis van de gemeentelijke verantwoording (via Sisa-systematiek) wordt 100% van de gemaakte kosten voor levensonderhoud en bedrijfskrediet vergoed. Voor de uitvoeringskosten ontvangt de gemeente een vast bedrag per besluit op een aanvraag. Dit bedrag wordt doorbetaald aan Halte Werk voor de uitvoering van deze regeling. Op dit moment zijn ruim 2.500 aanvragen levensonderhoud en rond de 150 aanvragen voor bedrijfskrediet ontvangen. Naar verwachting gaat het om een bedrag van circa € 10 miljoen dat volledig gecompenseerd uit rijksbijdragen.
Overdracht gebundelde uitkering van W&I naar OAB € 120.000 (I)
Zie toelichting beleidsveld Onderwijs.
Werkom -€ 250.000 (I)
De coronacompensatie die van het rijk is ontvangen is eveneens bedoeld voor het opvangen van de exploitatietekorten van Sociale Werkbedrijven. Werkom heeft in haar laatste directierapportage een verwachte omzetderving – als gevolg van corona - van ongeveer € 700.000 aangegeven. Hiervan zou 1/3e door de gemeente Purmerend en 2/3e door de gemeente Zaanstad gecompenseerd kunnen worden. Op dit moment is Werkom druk doende de directierapportage tot en met het 3e kwartaal af te ronden. Hieruit volgt mogelijk een nieuwe prognose t.a.v. de omzetderving. Omdat nu nog niet helder is wat de verwachte omzetdaling zal worden stellen wij voor om op dit moment € 250.000 te reserveren voor de mogelijke omzetdaling van Werkom.
Reserve Woonvisie
De realisatie van tijdelijke woningen duurt langer dan gepland. Dit wordt voor € 62.000 verrekend met de onttrekkingen aan en stortingen in de reserve woonvisie
Beleidsveld milieu
Hogere lasten Afvalinzameling -€ 340.000 (I)
De hogere lasten afvalinzameling betreffen de prognose van het Corona effect 2020. Dit betreft met name de hogere verwerkingslasten (circa € 166.000), daarnaast is sprake van extra inzet ten behoeve van de inzameling van grofvuil, de milieustraat en het reageren op afvaldumpingen.
Beleidsveld duurzaamheid
Aardgasvrij maken 105 woningen Merwedestraat -€ 170.000 (I)
Op dit moment wordt de pilot Aardgasvrij geëvalueerd. Dat betreft volledige transformatie van circa 95 woningen naar stadsverwarming. In uitvoering van het convenant met het rijk over aardgasvrij zijn ook met Intermaris afspraken gemaakt over het Gasvrij maken van het corporatiebezit. Intermaris heeft als eerste actie105 kookgaswoningen aan de Merwedestraat aardgasvrij gemaakt. Intermaris heeft een opdracht van het Rijk om haar bezit te verduurzamen en het verwijderen van kookgas is een transformatie die relatief goedkoop is en waarvoor begin dit jaar een dienst algemeen economisch belang (DAEB) is ondertekend. Voor bewoners was dit een welkome actie omdat hierdoor 1x minder een vastrecht hoeft te worden betaald (enkel warmte en elektriciteit). De hiermee gemoeide lasten van € 170.000 worden gedekt uit de rijksmiddelen die daarvoor zijn ontvangen en gestort zijn in reserve Duurzaamheid. De onttrekking aan deze reserve wordt verantwoord in het overzicht resultaatbestemming en reservemutaties .
Reserve Duurzaamheid
Voor de realisatie van aardgasvrij maken van 105 woningen aan de Merwedestraat is € 170.000 uit de reserve Duurzaamheid onttrokken.
Afname parkeeropbrengsten -€ 1.450.000 (I)
Door de Coronacrisis ontvangt de gemeente aanzienlijk minder parkeergelden dan geraamd. Vanaf maart tot en met einde van dit jaar wordt verwacht dat € 1,45 miljoen minder aan parkeergelden ontvangen wordt.
Lagere baten Gronddepot -€ 115.000 (S)
De baten met betrekking tot het gronddepot zijn met circa € 115.000 verlaagd. Dit betreft naar verwachting een structurele verlaging omdat in de afgelopen jaren is gebleken dat de kosten lager uitvallen dan begroot. Eind 2020 zal nog naar de tarieven worden gekeken. Het gronddepot heeft voor Purmerend grote voordelen zoals: hergebruik van grond binnen de gemeente, minder vrachtwagen bewegingen en hergebruik sloot- en snoeiuitval tot compost ten behoeve van grondverbetering in plantvakken.
Lagere baten Begraafplaatsen -€ 118.000 (I)
De baten met betrekking tot het gebruik van de aula zijn met € 68.000 verlaagd vanwege versobering van de uitvaarten als gevolg van Corona. Daarnaast zijn ook de huurinkomsten van begraafrechten en urmen nissen op basis van de huidige prognose met € 50.000 naar beneden bijgesteld.
Lagere lasten beheerbudget wegen Wheermolen-Oost € 141.500 (I)
De geplande werkzaamheden in Wheermolen-Oost zijn uitgesteld wegens grootschalige renovatie- en nieuwbouwplannen in de wijk, waarbij ruim duizend nieuwe woningen ook op het riool aangesloten moeten worden. Dit vergt een integrale aanpak waarbij ook energietransitie meegenomen wordt. De gemeenteraad heeft op 24 september 2020 ingestemd met deze plannen. Voorgesteld wordt in 2020 het budget voor wegen van € 141.500 dat beschikbaar is voor de aanpak van de wijk Wheermolen-Oost vrij te laten vallen ten gunste van de algemene middelen en het budget voor 2021 met hetzelfde bedrag te verhogen.
Lagere lasten beheerbudget wegen Overwhere-Zuid € 800.000 (I)
In de wijk Overwhere-Zuid wordt integraal samengewerkt in het programma aardgasvrij om tegelijk met de aanleg van een gescheiden rioolstelstel ook door Stadsverwarming een warmtenet aan te leggen en de wijk aardgasvrij te maken. Hiervoor is het eerste perceel in de vorm van een pilot aangepakt. De pilot is dit jaar afgerond. Voor de volgende percelen is een projectteam ingericht en de voorbereidingen zijn gestart. Door de Corona maatregelen heeft dit vertraging opgelopen omdat communicatie en participatie met de bewoners zeer beperkt mogelijk was. In 2021 zal de aanbesteding en de verdere engineering plaatsvinden. De uitvoerende werkzaamheden staan gepland voor 2022-2026. Voorgesteld wordt in 2020 het beschikbare budget voor wegen van € 800.000 betreffende de fases A4, A5 en A6 voor Overwhere-Zuid vrij te laten vallen ten gunste van de algemene middelen en het budget 2021, 2022, 2023 en 2024 met € 200.000 per jaar te verhogen.
Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP)
Voor het krediet klimaatadaptieve maatregelen binnen het Gemeentelijk Rioleringsplan (GRP) is € 225.000 beschikbaar in 2020. Hiervan is het nodig de helft van de werkzaamheden door te schuiven naar 2022 en de andere helft naar 2023, dit wegens uitstel van diverse projecten waarvan de verklaring hierboven gegeven is.
Voor het optimaliseren van de riolering van de Hazepolder is een krediet van € 100.000 beschikbaar. Dit willen we doorzetten naar 2023, zodat afstemming kan plaatsvinden met de interne stakeholders en het integraal aangepakt kan worden met onder andere wegen.
Riolering Overwhere-Zuid en Wheermolen-oost
Door het uitstellen van de vervanging van het riool in de wijken Overwhere-Zuid en Wheermolen-Oost ontstaan risico's in het onderhoud van de riolering. Door het uitstel zullen noodreparaties nodig zijn om incidenten te bestrijden, waardoor de beheerskosten mogelijk hoger kunnen uitvallen.
Aanpak en onderzoek ventilatie panden -€ 90.000 (I)
Vanwege de aanwezigheid van Covid-19 is het van belang de ventilatiesystemen van diverse panden te optimaliseren. De kosten hiervan bedragen zo’n € 90.000 en vragen om aanpassing van het beschikbaar budget.
Eigendomsoverdracht P3 € 150.000 (I)
Een langere afschrijvingstermijn en lagere rentekosten genereren lagere lasten. Dit voordeel zou ingezet worden om de kapitaallasten van de verbouwing te dekken. In 2020 valt dit bedrag incidenteel vrij.
Vertraging verkoop Overweersepolderdijk -€ 595.000 (I)
In de begroting 2020 is een verkoopopbrengst geraamd van € 595.000. Deze verkoopopbrengst wordt naar verwachting in 2021 gerealiseerd.
Actualisatie Anterieure Overeenkomsten € 0 (I)
Binnen Purmerend zijn diverse particuliere initiatieven waarvoor anterieure overeenkomsten (AO) zijn afgesloten, welke zijn geactualiseerd. De baten en lasten behoren in evenwicht te zijn. Hierdoor is € 698.000 aan de batenkant en € 689.000 aan de lastenkant bijgesteld.
Overschrijding plankosten -€ 114.000 (I)
Bij een 5-tal projecten wordt een overschrijding op de plankosten gerealiseerd, welke niet kunnen worden terugverdiend middels kostenverhaal. De reden hiervoor is een in het verleden gehanteerde plankostenscan die niet toereikend blijkt te zijn of initiatieven die niet tot een Anterieure Overeenkomst leiden. Conform beleid worden deze kosten onttrokken aan de bestemmingsreserve gronden (€ 247.500).
Daarnaast is er bij enkele projecten sprake van een afwikkeling via de algemene reserve (€ 114.000). Afwikkeling via de algemene reserve vindt plaats voor die projecten waarvan bijvoorbeeld de 'verkoopopbrengsten' zijn toegevoegd. Soms gebeurt het dat daarna nog plankosten gemaakt worden. Deze worden dan visa versa onttrokken aan de algemene reserve. In dit geval betreft het o.a de projecten Slotplein en Wheermolen-West Spoorzone.
Voor het Slotplein geldt dat de ontwikkelaar de gemeente verzocht heeft mee te werken aan een gewijzigd plan, waardoor in het gebied tussen het Slotplein en de Kanaalstraat meer woningen worden gerealiseerd. Hierdoor moet uit de afkoop parkeren een hogere bijdrage aan de voorziening Kostenverhaal Parkeervoorzieningen Binnenstad worden gedoteerd van € 30.000. Tevens was abusievelijk bij de storting van de verkoopopbrengst in de algemene reserve geen rekening gehouden met een budget voor plankosten (€ 30.000). Om die reden wordt voorgesteld deze € 60.000 ten laste van de algemene reserve te brengen.
Voor Wheermolen-West Spoorzone geldt dat in 2019 een verkoopresultaat is gerealiseerd van € 456.000. Hiervan is € 422.000 ten gunste van het resultaat (overeenkomstig begroting) gekomen en het restant van € 34.000 ten gunste van de bestemmingsreserve gronden. Omdat fase 4 nog niet opgeleverd en in aanleg is, moeten er nog wel kosten gemaakt worden en is een bedrag van € 70.000 nodig. Hiervan komt € 34.000 ten laste van de bestemmingsreserve gronden en € 36.000 ten laste van de algemene reserve
De resterende € 18.000 betreft het project Stekeldijk. Middels raadsbesluit 1361258 heeft uw raad reeds eerder besloten dat de kosten ten laste van de algemene reserve gebracht konden worden. In 2017 is in dat kader al eens € 108.400 ten laste van de algemene reserve gebracht en in nu wordt voorgesteld het restant van de gemaakte kosten eveneens ten laste van de algemene reserve te brengen.
Herschikking formatie -€ 110.000 (S)
Bij de begrotingsbijstelling 2020 is € 200.000 structureel meegenomen voor structureel extra ambtelijke capaciteit economie (ingaande in 2020). Doordat in de 1e Turap de procentuele verdeling van de salarissen is gewijzigd, moet deze post anders verdeeld worden. Dit is budgettair neutraal tussen Economie en Ruimtelijke Ordening.
Jaarlijkse actualisatie grondexploitaties tussentijdse winstneming
In het accountantsrapport 2019 wordt aangegeven dat in 2019 de tussentijdse winstneming niet was begroot. In het rapport staat dat verwerking van de baten met betrekking tot tussentijdse winstneming in rede had gelegen. Omdat een inschatting van deze baten een grote belasting is voor de ambtelijke organisatie, is er ook voor 2020 gekozen om deze winstneming niet te begroten en de precieze winstneming bij de jaarrekening te bepalen. Voor de grondexploitaties zijn de baten en lasten in overeenstemming gebracht met de prognose 2020 vanuit het Meerjaren Programma Grondexploitaties (MPG) 2020-2024. Dit is conform het Raadsbesluit 26 juni 2020. Tevens zijn in 2020 de baten en lasten vanuit de Anterieure Overeenkomsten geactualiseerd.
Budgetoverheveling Uitvoeringskosten Omgevingswet € 105.000 (I)
Op dit budget van € 140.000 gaat € 105.000 niet uitgegeven worden. Omdat de invoering van de Omgevingswet met 1 jaar is uitgesteld is het geld voor extra capaciteit nodig in 2021.
Kwijtschelden huur Stichting H20 Spinnekop -€ 17.000 (I)
Stichting H20 Spinnekop (hierna H20) huurt sinds de zomer van 2019 het gebouw Spinnekop. Het doel is om dit te ontwikkelen tot een IT-campus. De eerste 8 maanden zijn gebruikt voor een grondige verbouwing van de sporthal, die deel uitmaakt van het complex, tot Esports centrum. Toen dit geopend zou worden begon de Corona problematiek en de lockdown. Hierdoor is de opening uiteindelijk een half jaar uitgesteld. Dit heeft grote financiële consequenties gehad voor de stichting, maar deze heeft tot nu toe de crisis doorstaan. Voorgesteld wordt om H20 voor de diverse tegenvallers te compenseren door het kwijtschelden van de helft van de huur over 2020, een bedrag van € 17.000.
Reserve gronden
De afwikkeling van enkele anterieure overeenkomsten leidt per saldo tot een onttrekking aan de reserve gronden van een bedrag van € 247.500.
De activiteiten rondom de omgevingswet zijn in 2020 niet geheel uitgevoerd. Invoering hiervan is met 1 jaar uitgesteld. Het restantbudget van € 105.000 wordt in 2020 toegevoegd aan de bestemmingsreserve gronden en in 2021 onttrokken aan de deze reserve.
Aanvullingsbesluit Wagenweggebied
Op 1 september 2020 heeft het College ingestemd met de actualisatie van het aanvullingsbesluit van het Wagenweggebied 2017 (1526713). Hierbij is de bijdrage verhoogd met 19,7% naar € 69,17 per gebouwde M2 bvo per 1 juli 2020. De raad is middels een brief geïnformeerd (1410634).
Door middel van de bijdragen kostenverhaal van de initatiefnemers kan het krediet voor de openbare infrastructuur van het Wagenweggebied ad € 1,2 miljoen worden verhoogd. Het krediet is te besteden aan de investeringen in de openbare infrastructuur van het Wagenweggebied die nodig zijn om de geambieerde toekomstige transformatie van het gebied te realiseren. Het is nodig om het krediet dat door de raad op 26 april 2018 (reg.nr. 1410634) beschikbaar is gesteld met € 1,2 miljoen te verhogen met dekking uit de bijdragen kostenverhaal van de initatiefnemers. De financiële verwerking van deze verhoging vindt steeds plaats als hiervoor Anterieure Overeenkomsten worden gesloten.
Bevolkingszorg en crisiscommunicatie -€ 65.000 (I)
Sinds maart dit jaar zijn de gemeentelijke functionarissen van Bevolkingszorg en Crisiscommunicatie (=de regionale gemeentelijke crisisorganisatie) namens de acht gemeenten actief ten behoeve van het Regionaal Operationeel Team (ROT) en Regionaal Beleidsteam (RBT). Door de recente ontwikkelingen met toenemende besmettingscijfers en de taakverschuiving van Rijk naar veiligheidsregio’s/gemeenten vereist de regionale gemeentelijke crisisorganisatie een aangepaste invulling en uitvoering van de werkzaamheden voor de komende maanden. Op dit moment wordt door de 8 regiogemeenten en de VrZW gewerkt aan een voorstel tot invulling van de aangepaste regionale gemeentelijke crisisorganisatie en worden de daarmee samenhangende kosten in beeld gebracht. Naar verwachting zijn de kosten voor Purmerend in 2020 nog € 65.000.
Herschikking formatie € 160.000 (S)
Zie toelichting programma Ruimtelijke Ordening. Is budgettair neutraal.
Pensioenen (ex)bestuurders -€ 385.000 (I)
In 2020 dient er een extra storting plaats te vinden van circa € 385.000 om het hiaat aan te vullen tussen enerzijds de pensioenverplichting en anderzijds hetgeen aan beleggingstegoed is opgebouwd. De aanvullende storting is gebaseerd op een berekening van Loyalis met als peildatum 1-1-2020.
Budgetoverheveling Bestuurlijke fusie Beemster € 375.000 (I)
De verwachting is dat van het budget van € 511.000 in 2020 € 375.000 niet uitgegeven zal worden. De harmonisatiewerkzaamheden zijn grotendeels met inzet van eigen mensen gedaan. Volgend jaar is extra budget nodig omdat met name het plan van aanpak ICT laat zien dat er meer geld benodigd is. Het totaal beschikbare bedrag voor 2020 en 2021 wordt niet gewijzigd.